Festivalul Ti Amo, un fiasco financiar! Theodor Adobricai, acuzat de discriminare a concurentilor romani, de cheltuieli „ridicate” si de deturnare de fonduri, se apara: „Daca stiam ca ajung in aceasta situatie, renuntam la organizarea festivalului. N-am crezut ca o sa fiu acuzat de niste lucruri pe care nu le-am facut in cele 18 editii, dar acum sunt calomniat si acuzat ca vin cu falsuri. Am prezentat dosarul care mi s-a cerut. Am fost obligat sa fac acest raport intermediar pentru ca, in timpul festivalului, domnul primar imi cerea in fiecare zi situatia. Noi ne-am incadrat in bugetul aprobat de dumneavoastra,” subliniaza directorul Casei de Cultura, organizatorul festivalului. Facturi de apa si canalizare, var, curent electric si internet au fost trimise la decontat de catre contabilul Casei de Cultura. „La o prima decontare a cheltuielilor ni s-a adus factura din luna februarie, lumina pe toata Casa de Cultura, 13.400 lei. Nu puteam sa o decontam. Nu ieseau deloc sumele care ni s-au cerut,” spune primarul Neghina.
Printr-o adresa inaintata Primariei Onesti, organizatorii festivalului Ti Amo, conducerea Casei de Cultura, solicitau diferenta din fondurile aprobate de Consiliul Local Onesti, respectiv 40.000 lei, din bugetul total alocat de 140.000 lei. Documentatiile justificative puse la dosar in vederea decontarii au trezit suspiciuni din partea Compartimentului juridic din cadrul Primariei, exprimate de primarul Neghina in ultima sedinta de Consiliu Local: „am primit o adresa prin care conducerea Casei de Cultura ne solicita niste diferente de bani. La o prima decontare a cheltuielilor, ni s-a adus factura din luna februarie, lumina pe toata Casa de Cultura, 13.400 lei. Nu puteam sa o decontam. Nu ieseau deloc sumele care ni s-au cerut. Apare o alta factura, prin care deconteaza diplomele de la Confluente Trotusene. Un alt eveniment care ne apare la decontare pe Ti Amo. Alta factura de serviciu internet din luna aprilie. Ti Amo a fost in luna mai. Apoi aduc o alta factura pe toata luna aprilie, alta din 31.03. de apa, canalizare si ape pluviale.” Elena Balan, contabila sef a Casei de Cultura, a incercat sa explice anomaliile din dosarul de buget printr-o politica financiara aplicata pentru salva festivalul. „Asta a fost politica mea financiara la momentul respectiv. Daca se taia lumina in februarie, festivalul nu se mai tinea in mai. Am platit factura ca sa tin preselectia in aprilie si in mai,”explica Elena Balan.
„O problema de netransparenta a bugetului alocat festivalului Ti Amo ne este prezentata astazi. Unele cheltuieli, asa cum banuiam, sunt ridicate,” apreciaza Alexandru Cristea, consilier local UNPR. „Cateva capitole de cheltuieli sunt destul de mari, cum ar fi: resurse umane (21.000 lei), masa (29.000 lei), cazare (28.000 lei). Am organizat festivitati similare internationale, iar cheltuielile cu masa si cazarea au fost mult sub cele bugetate aici. Am vazut comunicatele emise de Casa de Cultura pe internet si am observat grave greseli gramaticale si, mai mult decat atat, niste asocieri mincinoase, care m-au deranjat foarte tare. Au existat persoane din zona muzicala a Onestiului care au infirmat orice legatura avuta in trecutul lor cu vreo participare la festivalul Ti Amo. Sunt pentru desfasurarea festivalului, in continuare, dar cu o finantare de bun-simt.” Replica directorului Theodor Adobricai subliniaza jongleriile financiare pe care a trebuit sa le faca in vederea sustinerii festivalului: „Daca stiam ca ajung in aceasta situatie, renuntam la organizarea festivalului. N-am crezut ca o sa fiu acuzat de niste lucruri pe care nu le-am facut in cele 18 editii, dar acum sunt calomniat si acuzat ca vin cu falsuri. Am prezentat dosarul care mi s-a cerut. Am fost obligat sa fac acest raport intermediar pentru ca, in timpul festivalului, domnul primar imi cerea in fiecare zi situatia. Noi ne-am incadrat in bugetul aprobat de dumneavoastra. Legat de acea factura de curent electric, va pot spune ca, daca nu plateam, ne debransa Casa de Cultura pe perioada festivalului. De pe 10 aprilie si pana pe 25 mai, instalatia de sonorizare a functionat si s-a consumat curent electric, s-a consumat apa.”
Romanii, discriminati la cazare?
O alta tirada de acuze la care a fost supus directorul Casei de Cultura a vizat discriminarea concurentilor romani, prin cazarea acestora la „mai putine stele” decat concurentii si invitatii straini. Laurentiu Neghina: „Cel mai grav lucru este ca participantii straini au stat la Hotel Trotus, la 115 lei/zi, iar toti romanii au stat la Hotel Parc, la 65 lei/zi. Este o discriminare care nu poate fi tolerata. Aceasta situatie s-a intamplat si anul trecut. Este o chestiune penala, iar noi daca decontam aceste cheltuieli sunt in aceeasi situatie penala. Se va ajunge in instanta, pentru ca noi nu vom deconta cheltuielile acestea.” Theodor Adobricai a raspuns acuzatiilor de discriminare: „am negociat de trei luni pentru a cobori pretul camerelor de la 140 lei la 70 lei. Daca la momentul aprobarii bugetului pentru festival imi spuneati sa fac intr-un fel, asa faceam. Copiii romani si straini au fost impreuna mereu: la masa, in autocare, in excursie, la repetitii. Nu au fost discriminati. Daca nu mi se va da aceasta suma (n.r. 40.000 lei), avem patru creditori care ne preseaza sa le dam banii.”
Unde este taxa de inscriere?
O alta problema grava semnalata de Compartimentul juridic din cadrul Primariei vizeaza taxa de inscriere a concurentilor, 300 la numar, si, mai precis, unde au ajuns aceste sume, pentru ca nu se regasesc in bugetul prezentat de organizatori. „In regulamentul de inscriere pentru preselectie fiecare copil roman a platit 100 lei, iar cei straini 60 euro. Banii aia nu se regasesc nicaieri. Au disparut. Undeva la 300 copii au platit taxa aferenta. Unde-s banii?” intreaba Neghina. Contabila Elena Balan, in pragul unei caderi nervoase, a raspuns: „avem si noi o cofinantare de 78.000 lei, suma in care se regasesc si trei sponsori. In proiectul de buget, m-am angajat cu 78.000 lei cofinantare. Toate sumele au fost inregistrate. Va asigur ca nici un leu din banii Primariei nu este cheltuit in van.”
In final, toti consilierii locali au opinat ca festivalul Ti Amo trebuie organizat, dar au votat ca imobilul Casei de Cultura trebuie inclus in patrimoniul Primariei Onesti. Cele doua subiecte nu au nicio legatura, doar daca cineva doreste sa atraga atentia asupra esecului financiar al festivalului Ti Amo ori sa justifice decizia de preluare a Casei de Cultura. „Nu este proprietatea Primariei. Sunt in necunostinta de cauza. E dreptul lor. Eu nu pot sa ma opun. S-a mai incercat in tara, dar nu s-a reusit nicaieri. Si la Onesti au mai incercat, dar ulterior le-au dat inapoi tot printr-o Ordonanta de Guvern. Acum incearca iar. In functie de hotararea Consiliului Local, Asociatia Nationala a Caselor de Cultura a Sindicatelor va raspunde. Eu sunt aici doar sa ingrijesc patrimoniul acesta si sa organizez evenimente, dar vad ca altcineva vrea sa faca altceva, nu stiu ce,” a declarat pentru Onesti Expres Theodor Adobricai.
Marius Munteanu