Scoala Gimnaziala „Emil Racovita” a fost gazda Simpozionului national „Inteligenta emotionala. Modalitati de cunoastere”, activitate la care 86 cadre didactice din Bucuresti, Arges, Bacau, Brasov, Caras Severin, Cluj, Constanta, Dambovita au prezentat 62 comunicari, in cadrul Proiectului „Ganduri, vorbe, fapte”, derulat in parteneriat cu Scoala Gimnaziala „Ghita Mocanu” si Gradinita „Magnolia” (structura a Scolii „Emil Racovita”). Elena Stefanescu, profesoara pentru invatamantul primar la „Emil Racovita”: „Am urmarit dezvoltarea inteligentei emotionale a elevilor organizand mai multe actiuni. O activitate de intercunoastere s-a numit «Simbolul», iar la celebrarea Zilei Tolerantei am participat impreuna cu elevii la un mars impotriva violentei. Am realizat si o serbare la Biblioteca Municipala «Radu Rosetti», pe care am dedicat-o copiilor de la Casa de Copii «Maria Lavezzari» din Oituz, la sfarsitul activitatii elevii onesteni donand rechizite si diverse materiale copiilor oituzeni. Prin activitatea «Ingerul protector» am urmarit dezvoltarea empatiei si a sentimentului de toleranta la elevi. La simpozion, majoritatea lucrarilor prezinta idei din activitatile practice desfasurate la clasa, care au urmarit dezvoltarea inteligentei emotionale. In holul Scolii Gimnaziale «Emil Racovita» a fost amenajata o expozitie cu lucrari care reprezinta starile emotionale ale unei persoane ori ale unui personaj de poveste. Ca activitate a proiectului, elevii au realizat compuneri in care sunt evidentiate emotiile unor personaje”.
Zefora Nechita, profesoara pentru invatamantul primar la Scoala Gimnaziala „Ghita Mocanu”: „simpozionul reprezinta o incoronare a unor activitati din Proiectul interjudetean «Ganduri, vorbe, fapte». Intre activitatile desfasurate si simpozion este o stransa legatura, ambele fiind legate de cuvintele lui Frank Outlaw: «Ai grija la vorbele tale, ca ele se vor transforma in fapte. Ai grija la faptele tale, ca ele se vor transforma in obiceiuri. Ai grija la obiceiurile tale, caci ele vor deveni caracterul tau!» Inteligenta emotionala nu este altceva decat caracterul omului iar noi, cadrele didactice, stim cat de important este sa formam caracterul elevilor. Tinerii de azi demonstreaza mai multa inteligenta”. Profesoara Aurora Sohodoleanu, directoare a Scolii Gimnaziale „Emil Racovita”: „Este al doilea simpozion organizat impreuna cu Scoala Gimnaziala «Ghita Mocanu». Munca noastra este legata de inteligenta emotionala. Cu totii educam copiii de la varstele cele mai fragede si pana la absolvirea clasei a VIII-a, cand ii simtim parca ar fi propriii nostri copii.”
Educatoarea Iulia Tora, de la Gradinita cu program prelungit „Magnolia” din Onesti, a vorbit despre „art-terapie”: „Este o terapie prin dans, ce duce la imbunatatirea motricitatii si in care toti copiii prind curaj. Bucuria realizarii unui desen, care este completat impreuna, este tot o terapie, dupa cum este una si prin muzica, prin care un copil invata sa devina el insusi, sa se exprime liber”. Iulia Tora a exemplificat prin activitatea denumita – „Ziua tatalui”: „Au fost prezenti si patru bunici, parintii copiilor fiind plecati in strainatate. Activitatea a constat in sustinerea a trei probe si completarea unui test si am ramas surprinsi sa constatam ca tatii sau bunicii copiilor nu stiau ce culori ori ce mancaruri le plac acestora. Castigul acestei activitati a fost si al nostru, ca educatoare, dar si al lor!” Elena Stefanescu, profesoara pentru invatamantul primar la Scoala Gimnaziala „Emil Racovita”: „elevii au stiut sa sugereze de ce le este teama, cand li s-a propus sa deseneze «copacul fricii», ei desenand insecte, intuneric, iar la realizarea «copacului curajului» majoritatea au cerut ajutor, pentru desenarea acestuia. Dorinta de afectiune, faptul ca un copil a spus ca pe el «nu-l strange nimeni in brate», iar o fetita a mentionat ca nu isi aminteste chipul mamei, deoarece a parasit-o la varsta de trei ani, fac ca totul sa decurga astfel ca nimeni dintre elevi sa nu fie ranit.” Comunicarile au mai scos in evidenta si alte lucruri: ca oamenii isi creeaza adesea neplaceri la nivelul emotiilor din cauza credintelor, ca sentimentele nepotrivite devin potrivite in momentul in care gandurile irationale devin rationale. Desi asupra vietii omenesti planeaza o cugetare a lui Voltaire – „Ar trebui o vesnicie sa stii despre sufletul omului si doar o clipa pentru a-l omori”, concluzia desprinsa de cadrele didactice e una optimista: „A fi parinte nu ar trebui sa fie prea greu!”
Ion Moraru








