Problemele onestenilor, dezbatute de presedintii asociatiilor de proprietari. Facturile mari la utilitati, majorarile de tarife anuntate de CRAB si Apa Canal, lipsa reabilitarii termice, demersul primarului Neghina de a scapa de centralele termice de cartier prin a le pasa asociatiilor de proprietari constituie subiectele pe marginea carora reprezentantii onestenilor, la nivel de asociatie, isi exprima ingrijorarile si frustrarile. „Avem salariile mici si pretul apei mare. E jale mare de tot. Toti pensionarii de acum, care au construit orasul asta, au ajuns intr-o saracie groaznica. De ce?” se intreaba presedintele Asociatiei de proprietari nr. 13, Ion Butucaru. „Pai mie o sa-mi creasca factura (n.red. pe asociatie) cu 3.000 lei pe luna,” completeaza Ion Ungureanu, presedinte la Asociatia nr. 4. Pentru a nu plati cel mai mare pret pe metru cub de apa din judet ,,noi trebuie sa ne batem cu primarul nostru. Acest serviciu de apa e concesionat de Primarie, iar toate modificarile de pret trebuie sa aiba acordul Consiliului Local. Trebuie sa nu acceptam,” considera Adrian Galben, presedinte la Asociatia nr. 17. In lipsa unui dialog real intre asociatiile de proprietari si autoritatile locale onestene, cei dintai au convocat o adunare generala, ca o alternativa viabila la sedintele prezidate de primarul Neghina la Biblioteca.
Presedintii asociatiilor de proprietari sunt ingrijorati de problemele sociale care au cuprins Onestiul, la care autoritatile locale nu au reactie. Scumpirile de la inceput de an si majorarea tarifului la apa, preconizata pentru 1 februarie, intregesc situatia critica a onestenilor, care se confrunta lunar cu cheltuieli mai mari decat veniturile familiei. In cadrul sedintei presedintilor de asociatie, la care publicatia Onesti Expres a fost invitata, s-au ridicat numeroase semne de intrebare cu privire la majorarea tarifului la apa. „Eu nu am inteles situatia asta. Daca in alte localitati se anunta ca nu se scumpeste apa si acolo salariile sunt mai mari decat la noi, pentru ca Onestiul asta e la pamant, de ce la noi este tocmai anapoda? Avem salarii mici si pretul apei mare. E jale mare de tot. Toti pensionarii de acum, care au construit orasul asta, au ajuns intr-o saracie groaznica. De ce? Apa vine prin cadere libera. Trebuie sa ne manifestam solidaritatea fata de cei multi, care nu pot suporta pretul mare la utilitati: apa, gunoi,” arata Ion Butucaru, presedintele Asociatiei de proprietari nr. 13. Gheorghe Racu, presedinte la Asociatia nr. 3, a privit si asupra costurilor operatorului: ,,Da, apa vine prin cadere. Nu o pompeaza. Inteleg ca sunt costuri cu epurarea apei, apoi cu tratarea apei si pentru salarii. Personal, consider ca pretul este de 4 ori mai mare decat trebuie sa fie in realitate, fata de cheltuielile lor. Ei ce au facut pana acum? Nu ne-au prezentat decat adresa CRAB. Asta e singura lor justificare, ca CRAB ii obliga sa majoreze pretul, iar noua ne impun un pret fara sa discute cu noi.”
Conducerile asociatiilor de proprietari vor sa fie consultate, sa ia parte la discutiile din Consiliul Local pe tema justificarii majorarii tarifului la apa potabila, inainte de a se efectua modificarea. In caz contrar, oamenii sunt decisi sa refuze plata facturilor. „In cazul in care ne trimit facturi cu pretul marit, operatiunea pe care o voi face eu si care-mi este la indemana este sa le refuz factura, le-o returnez, cu adresa in care specific ca nu le-o platesc pana cand nu intra in legalitate, pentru ca daca nu au si aprobarea Primariei, ei (n.red. Apa Canal) incalca legea,” arata Adrian Galben, presedintele Asociatiei nr. 17. Concluzia trasa de presedintele Galben este ca: „Cei de la CRAB nu pot majora pretul apei daca nu au aprobarea a 100% din Consiliile Locale. Noi, ce trebuie sa facem, e sa ne batem cu primarul nostru. Acest serviciu de apa este concesionat de Primarie, iar toate modificarile de pret trebuie sa aiba acordul Consiliului Local. Trebuie sa nu acceptam. Nu pot trece peste noi, trebuie sa ne consulte si pe noi. Primarul si Consiliul Local pot interveni la mentinerea pretului Apa Canal, componenta locala din pret,”
„De ce nu-l ia la intrebari pe Lemnaru?”
Asta se intreaba presedintele Racu, cand vine vorba de centralele termice de cartier, de care primarul Neghina vrea sa scape. Edilul a trimis si o adresa, prin care anunta conducerile asociatiilor de proprietari sa preia centralele termice, cu tot cu servicii, daca vor sa aiba caldura si apa calda. „Primarul ne-a trimis o hartie in care spunea sa porneasca toate centralele din oras pe raspunderea asociatiilor de proprietari. Si daca nu vreti, nu vreti, dar raspundeti in fata oamenilor. Centralele astea nu mai functioneaza. Neghina spune ca e vinovat Lemnaru. Atunci de ce nu-l ia la intrebari pe Lemnaru?” intreaba Gheorghe Racu. „Cum sa preluam noi centrala termica?” se revolta presedintele de la blocul K, fara caldura si apa clada in mijlocul iernii. „Dar ne trebuie mecanici, specialisti in domeniu. Ei vor sa gaseasca prostul, dom’le!” concluzioneaza Ion Ungureanu.
„Cu reabilitarea termica, Primaria nu a miscat nimic”
Administratia Neghina este, din nou, surprinsa cu lectiile nefacute. Pana la acest moment nu s-a reabilitat nici un bloc. In calitate de coordonator local al Programului de Reabilitare Termica din Municipiul Onesti, Robert Ionut Chiriac preciza pentru Onesti Expres, editia din 1 octombrie 2013, ca „elaborarea documentatiei de atribuire pentru achizitia publica a contractelor de servicii privind proiectarea, verificarea, asistenta tehnica si executarea lucrarilor de interventie pentru reabilitarea termica a cladirilor de locuit prin credite bancare cu garantie guvernamentala si dobanda subventionata, a intrat in linie dreapta, urmand a fi incarcata in cel mai scurt timp in SEAP (Sistemul Electronic National al Achizitiilor Publice).” Acelasi raspuns l-am primit din partea Primariei inca de la inceputul lunii august 2013, atunci cand managerul proiectului, Dan Andrusca, atragea atentia ca „pana la 1 august Primaria ar fi trebuit sa incheie toate documentatiile, caietul de sarcini, fisele tehnice pentru a publica achizitia publica pe S.E.A.P..” Au trecut aproximativ 6 luni, jumatate de an! „Cu reabilitarea termica, Primaria nu a mai miscat nimic. Peste vreo doua luni incep caldurile, iar ei tot nepregatiti sunt,” arata presedintele Racu, aprobat de cei prezenti. „Nu s-a depus caietul de sarcini, nu s-a facut nici o sedinta, nici o licitatie, nu s-a facut nimic. Ei o tin tot asa, ba azi, ba maine, o intind pana mai da Guvernul vreo ordonanta si se schimba ceva sau asteapta ca oamenii sa se resemneze si sa-si faca ei, din banii lor, suta la suta. Oricum, e mai ieftin daca isi face omul pe cont propriu. Pai astia ne duc iarasi pana la vara. Si iarasi nu fac nimic.” De subliniat e faptul ca, daca in celelalte localitati, inclusiv Bacau sau Tg. Ocna, reabilitarea termica inseamna inclusiv investitii in acoperis, planseul de la subsol, instalatiile interioare, in Onesti proiectul Primariei prevede exclusiv anveloparea fatadei, iar asta nu aduce decat economii reduse la facturile locatarilor.
O alta problema semnalata in corpore in cadrul sedintei este legata de politica E.ON de furnizare a facturilor.
„As vrea sa fac cunoscuta prin mass media situatia generata de compania E.ON. Acestia emiteau facturile pe data de 30 sau 31 a lunii. Acum ei emit facturile pe data de 24-25. Iti lasa cele 18 sau 20 zile pe care ei le considera zile calendaristice de plata, iar cand vine factura in posta te trezesti ca mai ai o zi sau doua in care poti sa o achiti. Asa s-a intamplat in octombrie, noiembrie si decembrie, iar eu pe 8 ianuarie trebuia sa am toate facturile platite, conform scadentei,” explica presedintele Racu.
Marius Munteanu
#2 : 27/01/2014, 21:57
Ultima modificare: 29/01/2014, 19:17 – user
#1 : 27/01/2014, 12:32
Ultima modificare: 27/01/2014, 16:51 – user