Autostrada Bacau – Onesti – Brasov – Sibiu, anuntata de vicepremierul Liviu Dragnea. Realizarea investitiei face parte din pachetul aflat in negociere cu Comisia Europeana. „Avantajele sunt inestimabile. Facem legatura cu Coridorul european, cu granita de vest. Abia atunci am putea spune ca suntem atractivi din punct de vedere industrial,” declara pentru Onesti Expres Stefan Martin, presedintele PDL Onesti. Insa ritmul de constructie din acest an nu ne ofera sperante prea mari cu privire la realizarea acestei investitii intr-un orizont de timp rezonabil. „Administratia locala nu are nici o informatie in acest sens.” spune Nicolae Gnatiuc, viceprimarul municipiului Onesti. „Autostrada e o sansa pentru platforma industriala, care va castiga prin economiile facute in ceea ce priveste transportul marfurilor, dar important e ca Onestiul sa nu fie distrus de tot inainte de a se taia panglica”, subliniaza omul de afaceri Constantin Lazar, presedintele PNL Onesti.
Conform hotnews.ro, vicepremierul Liviu Dragnea a declarat ca va exista atat o autostrada de la Sibiu la Brasov, care va ajunge pana la urma in Bacau, cat si una de la Sibiu la Pitesti. „Este posibil ca prima sa fie Sibiu – Brasov. Este posibil (…) aceste lucruri se negociaza si cu Comisia Europeana, pentru ca este vorba despre traseele de transport european. Este o anumita parte din Europa care doreste ca prima sa inceapa Sibiu – Pitesti si exista si o alta parere, ca prima sa fie Sibiu – Brasov si care sa ajunga pana in Bacau”, a mai spus Dragnea.
„Avantajele ar fi, in primul rand, la construirea autostrazii,” arata Nicolae Gnatiuc, viceprimarul municipiului Onesti. „Constructorii din zona ar avea de lucru. Acesta ar fi primul castig si imediat. Ulterior putem vorbi de castigul agentilor economici care-si desfasoara activitatile in imediata apropiere.”
In conditiile in care DN 11 este extrem de tranzitat, iar lucrarile de modernizare intarzie, o eventuala autostrada pe tronsonul Bacau – Onesti – Brasov e vitala si poate aduce avantaje mediului de afaceri, poate chiar o repozitionare a investitorilor in raport cu platforma industriala a Onestiului. „Avantajele sunt inestimabile. Facem legatura cu Coridorul european, cu granita de vest. Abia atunci am putea spune ca suntem atractivi din punct de vedere industrial. Abia atunci putem spera ca vin investitori in Onesti. N-am stiut ca exista un astfel de proiect. Este exceptional pentru Onesti, daca se va realiza. Macar drum expres daca ar face, ar fi senzational. DN 11 este o sosea foarte circulata si foarte obosita. Am avut vreo patru ani restrictii pe podul de la Oituz, iar acum se repara, pentru ca au aparut alunecari de teren. La momentul acesta tot traficul spre Transilvania, spre Sibiu, Brasov, se circula pe DN 11, asa cum se circula, greu,” subliniaza Stefan Martin, presedintele PDL Onesti.
Omul de afaceri Constantin Lazar, presedintele PNL Onesti, are un punct de vedere ceva mai nuantat: „Autostrada pe langa Onesti e o sansa pentru a eficientiza afacerile celor care inca n-au murit, de pe platforma industriala, si ma gandesc aici, in primul rand, la scaderea costurilor cu transportul marfurilor. Toti cei care acum produc si sufera din cauza izolarii Onestiului la nivel de infrastructura ar putea primi o gura de oxigen, prin constructia autostrazii. Apoi, prin intermediul autostrazii am putea crea un flux de marfuri spre doua aeroporturi, Bacau si Brasov, care vor ajunge probabil tot cam in aceeasi perioada sa existe si sa functioneze la nivelul asteptarilor. Provocarea e sa nu se distruga iremediabil Onestiul pana atunci, pentru ca asta e drumul pe care s-a pornit. Deci, cine nu va fi omorat de actualele politici ale administratiei locale, va avea sansa sa se bucure de autostrada”, spune Lazar.
Autostrada Sibiu – Brasov – Onesti – Bacau, cam pe cand?
Ritmul in care se realizeaza lucrarile la investitiile in infrastructura rutiera din Romania nu este insa deloc incurajator. Conform publicatiei Ziarul Financiar, „cele mai importante zece santiere de autostrazi aflate in constructie, cu o lungime cumulata de 250 de kilometri, sunt finalizate in proportie de 68%, desi multe dintre ele trebuia sa fie gata in aprilie (…) au inaintat, in medie, cu 2,7% in perioada 1 mai – 1 iunie, in contextul in care in aceeasi perioada a anului trecut avansul era de circa 8%, arata calculele ZF pe baza datelor transmise de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).”
„Daca se doreste, se face foarte repede,” spune Martin. „Totul este sa fie vointa politica, iar constructorul sa fie foarte bine monitorizat. Din nefericire, pana acum nu am avut asa ceva. Adica, nu stiu investitii care au fost date la timp in folosinta. Toate lucrarile au fost lungite, ca timp. O realizare la acest capitol ar fi rezilierea contractului cu Bechtel facuta de ministrul Boagiu, altfel eram buni de plata si acum.”
„Guvernul stie lucrul acesta. Administratia locala nu are nici o informatie in acest sens. In functie de buget si de importanta se poate realiza investitia intr-un timp mai scurt sau mai lung. Nu particip la elaborarea politicilor guvernamentale, inca”, arata Gnatiuc.
„Daca autostrada va gasi n Onesti pustiit, curatat de activitate economica, ar putea sa vina prea tarziu”, considera Lazar.
Dragnea, Lemnaru si Neghina, datori onestenilor cu un pasaj subteran pe DN 11
Administratia condusa de primarul Neghina, cu acordul Consiliului Local, a subtiat proiectul realizarii pasajului subteran / suprateran la trecerea peste calea ferata de pe DN 11, spre Bacau. In plus, se incearca sa se scape de mai multe sectoare de drum national de pe raza municipiului Onesti, in lungime de 9 km, care sa fie trecute in administrarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, pentru a pasa catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) responsabilitatea reabilitarii strazilor din municipiu. Documentele au fost predate, dar nu au fost preluate, spune chiar primarul Neghina: „Nu au fost preluate. Inca suntem in discutii cu Prefectura. Trebuie sa-si dea un acord pentru a da drumul la documentatie. Eu cred ca vor fi pana la urma de acord.” Prin urmare, onestenii mai au de asteptat pana se va realiza macar pasajul subteran/suprateran pe DN 11.
Ovidiu Munteanu
#2 : 12/12/2013, 11:03
Ultima modificare: 12/12/2013, 19:50 – user
#1 : 09/12/2013, 15:16
Ultima modificare: 10/12/2013, 08:50 – user