Cum problemele onestenilor sunt foarte importante, la acest sfarsit de an a devenit una din cele mai “spinoase” probleme cea a ridicarii gunoiului menajer in municipiu. Aceasta situatie se datoreaza faptului ca incepand cu 11 ianuarie 2016 serviciul de salubritate (colectarea, transportul, sortarea, compostarea, transferul, tratarea si depozitarea deseurilor), a fost incredintata unui alt operator, ROMPREST. Situatia este cu atat mai incurcata cu cat Primaria municipiului Onesti nu a gasit de cuviinta sa fie cunoscuta “in amanunt” starea de fapt a acestei probleme, in municipiul de pe Trotus avand loc doar o intalnire vaga a autoritatilor locale cu presedintii asociatiilor de proprietari, care, se pare ca nu a decurs conform asteptarilor. Autoritatile onestene au adresat un comunicat acestor asociatii, ce nu a fost promovat mediatic pe plan local, el fiind prezentat doar pe site-ul monitorul de trotus.ro. In acest comunicat (“incarcat cu mult balast”, pentru a se evita multe aspecte ale situatiei din municipiul Onesti in privinta gunoiului menajer), se mentioneaza:
“In urma aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Directiva Consiliului European nr. 1999/31/ CE a fost transpusa in legislatia nationala prin HG 349/2005 privind depozitarea deseurilor si prin dispozitiile Legii 101/2006 privind serviciile de salubritate precum si ale Legii 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice. Acest lucru a fost necesar pentru ca se impunea alinierea serviciilor de salubritate la legislatia europeana. In acest sens, in anul 2010, Consiliul Local Onesti a adoptat un proiect de Hotarare prin care municipiul Onesti devine parte a Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Salubrizare (ADIS) Bacau, alaturi de toate localitatile din judetul Bacau si de Consiliul Judetean Bacau. Scopul Asociatiei este organizarea, monitorizarea si gestionarea in comun a serviciului de salubrizare pe raza de competenta a unitatilor administrativ teritoriale membre si realizarea in comun a unor proiecte de investitii publice. Consiliul Judetean Bacau a accesat proiectul «Sistem Integrat de Management al deseurilor solide in judetul Bacau», finantat de Comisia Europeana si Guvernul Romaniei, prin Programul Operational Sectorial Mediu cu aproximativ 40 de milioane de euro, de care beneficiaza toate localitatile membre ADIS Bacau, implicit si Municipiul Onesti. Ca rezultate ale acestui proiect amintim: inchiderea Depozitului neconform de deseuri din Municipiul Onesti, constructia unei Statii de transfer, a unei Statii de sortare si a unei Statii de compostare, toate acestea in Municipiul Onesti, constructia Celulei 2 a Depozitului conform de deseuri unde vor fi depozitate inclusiv deseurile generate in Onesti, achizitionarea de containere pentru deseurile menajere, pubele pentru deseurile biodegradabile si containere pentru deseurile reciclabile, investitii a caror valoare insumata depaseste 7 milioane de euro si de care beneficiaza in mod direct si cetatenii Municipiului Onesti. ADIS Bacau a organizat licitatia pentru selectarea operatorilor de salubritate (colectare si transport deseuri, respectiv operare instalatii – Statii transfer, sortare, compostare, Celula 2 a depozitului de deseuri) la nivelul localitatilor din judet care fac parte din aceasta asociere. Licitatia a fost castigata de COMPANIA ROMPREST, iar SERVSAL SA ONESTI nu a participat la licitatie. Municipiul Onesti are obligatia legala de a pune la dispozitia operatorului ROMPREST spatii betonate pentru amplasarea de containere. Concluzionand, va informam ca de la data de 11.01.2016 toti locuitorii municipiului Onesti vor depozita gunoiul in containerele ce vor fi amplasate in primele zile ale anului 2016. De asemenea, cetatenii vor achita taxa pentru salubritate la ghiseele Primariei municipiului Onesti, in valoare de 9,25 lei/persoana/luna la urmatoarele date scadente: 15 martie (pentru lunile ianuarie, februarie, martie), 15 iunie (pentru lunile aprilie, mai, iunie), 15 septembrie (pentru lunile iulie , august, septembrie) si 15 decembrie (pentru lunile octombrie, noiembrie, decembrie). Prin aceasta informare, dorim sa va asiguram de legalitatea acestui demers precum si de cele mai bune intentii ale Primariei Municipiului Onesti.”
“In focul discutiilor”
Intr-o atare situatie, in ziua de 10 decembrie la Filiala Cosanzeana a Bibliotecii Municipale “Radu Rosetti” a avut loc o intalnire la care au participat in jur de 60 – 70 de reprezentanti ai asociatiilor de proprietari din Onesti, ing. Corneliu Fantana, administrator unic la SC Servsal SA si SC Apa Canal Onesti, Primaria municipiului fiind reprezentata de Cristian Bibire (?!?), purtator de cuvant al acestei institutii. Gheorghe Racu, presedintele Asociatiei de proprietari nr. 3 din municipiu a mentionat in deschiderea acestei intalniri: “Ni s-a impus de catre Primaria municipiului sa platim gunoiul menajer unui alt operator, ROMPREST. Dar acest operator este unul «cu servicii foarte serioase», ca are probleme cu DNA-ul! Orasele Comanesti si Moinesti refuza acest operator si noi credem ca suntem «un oras de sacrificiu», Onestiul, asemeni «unui batran sprijinit in toiag!» In ziua de 3 decembrie am fost impreuna cu 10 persoane la SC Servsal Onesti, unde ne-am intalnit cu Corneliu Fantana si Doina Oproiu, ce conduc aceasta firma. Toate asociatiile de proprietari din Onesti au incheiate contracte cu SC Servsal si SC Apa Canal. Stim ca aceste contracte se pot rezilia «in doi pasi» (la cererea vre-uneia din parti) dar care este urmatorul pas, in justitie?” Gheorghe Racu a mai mentionat: “Noi, asociatiile, nu avem contract cu ROMPREST iar catre Primaria municipiului nu avem nici o obligatie de a furniza date cu numarul de persoane din locuintele cuprinse in asociatii! Noi nu stim ce este cu firma ROMPREST, aceasta societate azi este dar poate maine nu mai e!” In sprijinul acestor opinii Adrian Galben, presedinte al Asociatiei de proprietari nr. 17 din Onesti a afirmat: “Primaria nu are decat rol de indrumare si control. Noi nu ne implicam in activitatea pe care Primaria si Consiliul Local Onesti vor sa ni le impuna. In plus, pretul de 9.25 lei pentru fiecare persoana este un pret de pornire si poate ajunge la valori mai mari! Nu facem «scenariu» dar impactul socio – economic este inchiderea SC Servsal. Nu sunt «fan» al acestei firme dar la un calcul simplu onestenii ar plati pe an pentru gunoiul menajer o suma cuprinsa intre 200 000 – 300 000 de euro, ce nu se vor mai regasi in Onesti ci … la Bacau! Servsal-ului i s-a inchiriat o suprafata din domeniul public pentru care plateste concesiune, acum construindu-se alte platforme!” Gheorghe Racu a intervenit din nou mentionand: “Nu tinem nici cu ROMPREST nici cu Servsal, dar sa nu platim gunoiul menajer de doua ori! Servsal e de acord ca sa rezilieze contractele pe cale amiabila!” Nicolae Soltan, ce a reprezentat o asociatie de proprietari de pe str. Parcului, a pus mai multe intrebari la care nu a avut cine ca sa raspunda:”Pe banii cui a amenajat Primaria Onesti spatiile noi pentru depozitarea gunoiului? Vor «sa atace» si sa strice spatiile verzi existente? Cum reziliem contractul cu Servsal din punct de vedere legal, pentru ca la Primaria Onesti ni s-a spus «e treaba dumneavoastra»?!?”
Lamuriri suplimentare, cu declaratii “aprinse”
Administratorul unic al SC Servsal, ing. Corneliu Fantana a cautat ca sa lamureasca unele din aceste probleme si in acest sens a declarat: “Nu am cerut sprijin nici unei asociatii de proprietari din Onesti, am fost abordat de mai multe persoane iar problema SC Servsal o voi rezolva!” Corneliu Fantana “a taxat” introducerea SC Servsal (o societate comerciala cu capital suta la suta privat) in anul 2010 in Master Planul ce a fost semnat de primarul de atunci al Onestiului, Emil Lemnaru pentru ADIS Bacau si a mai mentionat o declaratie recenta a autoritatilor locale onestene (“niciodata serviciile de apa si canalizare nu au apartinut municipiului Onesti”. In privinta rezilierii contractelor ing. Corneliu Fantana a mentionat: “Pentru cei cu plata la zi, contractele se reziliaza in termen de 30 de zile. Pentru cei care au datorii (si peste 50 la suta din asociatiile de proprietari onestene sunt datoare cu plata ridicarii gunoiului menajer de la 2 – 3 luni si pana la 6 – 7 luni, rezilierea se face la achitarea datoriilor. Acestea ating o suma impresionanta – in jur de 8 miliarde de lei vechi (200 000 euro).” Corneliu Fantana a facut la aceasta intalnire si o “naucitoare” declaratie: “Eu vreau ca firma SC Servsal sa nu traiasca din inchidere ci din vanzare. Trebuie ca sa demasc acest grup infractional de la Onesti! Nu am putut ca sa demasc ce a fost la Carom, la Rafo si Uton, unde patronii «au fost cumparati», aveau ceasuri de aur la mana, vile , iahturi! «Golanul» de Benea oricum va face puscarie… la cele sapte dosare pe care le are. El «a falsat»… S-a incercat de catre Emil Lemnaru sa fie si Apa Canal in ADIB dar Apa Canal a fost privatizata de statul roman. Aceasta privatizare a fost contestata de Primaria Onesti dar Curtea de Conturi a dat solutia ca a fost o privatizare corecta. Din 20 de miliarde de lei din privatizarea acestei firme statul roman a dat 18 miliarde de lei inapoi si cu banii aceia s-a inceput constructia «de sticla» a Primariei, ca alti bani nu erau! Bunurile au fost introduse in pretul actiunilor.” Opinia inginerului Corneliu Fantana asupra situatiei actuale de la Onesti este dura: “Este o frauda puternica si o sa adresam o scrisoare la Presedintele Romaniei… Un nou grup infractional vine la Onesti; dupa Tender, Iacubov, fratii Iancu a venit si Walter, cel care e fugit din tara, cu o evaziune fiscala de 20 milioane de euro, sa ne invete sa ridicam gunoiul in municipiu!”
Cum va fi mai bine?
La aceasta intalnire a fost prezent si Constantin Lazar, copresedintele Organizatiei Onesti a Partidului National Liberal, care a urmarit cu mare atentie intreaga dezbatere de idei si ne-a declarat: “Onestenii au dreptul sa stie cine e responsabil de faptul ca, din ianuarie, risca sa plateasca de doua ori pentru salubrizarea orasului: atat la Primarie, pentru ROMPREST, prin taxa locala care ar putea fi introdusa in Consiliul Local, cat si la Servsal, in virtutea contractelor incheiate cu asociatiile de proprietari. La intalnirea organizata de Federatia Asociatiilor de Proprietari cu reprezentantii Primariei si ai Servsal, nu se poate ca la o astfel de discutie, de la care oamenii doreau sa plece cu raspunsuri, sa se trezeasca in fata faptului implinit si sa ramana cu nelamuriri. Nu au fost prezenti nici primarul interimar, dl. Alexandru Cristea, nici dl. viceprimar Nicolae Gnatiuc, nici fostul primar, dl. Laurentiu Neghina. Din partea Primariei a fost trimis dl. Bibire, care e consilier al primarului, desi era necesara prezenta unei persoane cu functie de raspundere sau care sa explice de ce nu au fost luate anumite decizii la timpul lor. Practic, pentru ca nu au fost informati din timp, onestenii risca sa plateasca pentru ridicarea gunoiului de doua ori, si la Servsal, si la Primarie. Din cate inteleg, Primaria doreste introducerea unei taxe locale de salubritate, obligatorii, care ar putea intra in vigoare din ianuarie. Orice onestean va trebui sa o achite. Dl. Fantana, reprezentantul Servsal, si-a aratat toata deschiderea pentru rezilierea contractelor cu asociatiile de proprietari, dar cu o conditie normala, inteleasa de cei din sala – asociatiile sa fie cu datoriile la zi si la nivel de Onesti asociatiile au datorii de peste 800.000 lei. Cum pot fi platite acestea in doua saptamani??? De unde sa ia oamenii bani? De la apa? Atunci le va fi sistata furnizarea apei! Evident ca Primaria stia de cateva luni, daca nu si mai mult, de situatie. De asta nu e vinovat Dragos Benea, ci ai nostri, din Onesti. Acuz faptul ca nu a facut nimic, iar acum cei taxati sunt onestenii. Pozitia Primariei e clara in ceea ce priveste relatiile dintre asociatiile de proprietari si Servsal: «va descurcati cu rezilierea!», «nu e treaba noastra!» Mai multi presedinti ai unor asociatii de proprietari au relatat raspunsurile pe care le-au primit din partea Primariei, toate sunt din gama «nu e problema Primariei!». Daca taxele pe care le platim pentru ridicarea gunoiului nu-s treaba Primariei, atunci ar trbeui sa plece acasa responsabilii din Primarie. Din pacate, asta e rezultatul alegerilor din 2012, in care s-a votat schimbarea, iar unii au inteles prost mesajul. A-i lasa pe oameni, in iarna, sa se «descurce» cu costuri duble la salubritate e o dovada de iresponsabilitate. Si nu e prima data. Ma intreb cu ce au fost ocupate autoritatile locale in ultimul an, in care se stia unde se va ajunge, ca nu au putut informa din timp asociatiile de proprietari cu privire la ce le asteapta? Vad ca e o obisnuinta sa nu se prezinte rapoarte de activitate, sa se fuga de raspundere in chestiunile importante, dar sa fie prezenta 100% la distractie, la mici si bere. Sper ca-s ultimele luni pentru aceasta administratie iresponsabila”. Constantin Lazar, copresedintele PNL Onesti a adresat si o intrebare locuitorilor municipiului: “cum credeti ca trebuie sa voteze consilierii PNL Onesti in prima sedinta (de marti 22 decembrie): pentru sau impotriva instituirii taxei locale de salubritate, care va fi obligatorie pentru orice onestean, si va dubla costul ridicarii gunoiului, daca nu-s platite datoriile catre Servsal? Puteti lasa in comentarii si intrebarile pe care credeti ca trebuie sa le adresam celor din Primarie si majoritatii PSD – UNPR din Consiliul Local (pe langa ceea ce pregatim deja)”.
Onesti Expres
#7 : 05/02/2016, 19:05
#6 : 24/01/2016, 14:10
#5 : 12/01/2016, 09:12
#4 : 30/12/2015, 07:24
#3 : 22/12/2015, 16:35
#2 : 20/12/2015, 20:20
#1 : 19/12/2015, 18:59