Se vor mira onestenii sau nu, desi cu peste un an in urma s-au intalnit la sala Consiliului Local totii parlamentarii ce reprezinta in Parlamentul Romaniei municipiul de pe Trotus, pentru a analiza problemele de la Rafo, asupra acestei spinoase probleme s -a aplecat cel mai mult nu Valerian Vreme si Marcel Bujor (ce locuiesc in acest oras), nici Constantin Avram (ce are biroul parlamentar chiar… “in buricul targului” – mai mult inchis!) si nici senatorul Vasile Nistor (ce nici nu are birou parlamentar in Onesti) ci deputatul PSD de Bacau, Miron Smarandache! El a trimis o interpelare parlamentara Ministrului Economiei, Comertului si Turismului, Mihai Tudose, caruia i-a cerut sa lamureasca oamenii din zona Onesti cu privire la modul in care s-a ajuns la starea actuala foarte critica a RAFO.
“Dupa cum sunt sigur ca stiti, Firma Petrochemical Holding din Viena, actionarul majoritar al RAFO Onesti (RAFO), a decis sa vanda rafinaria la fier vechi, urmand ca terenul sa fie folosit ca platforma industriala pentru o serie de proiecte tehnice. Practic, marele colos industrial de odinioara a ajuns sa fie demontat si vandut la fier vechi, prin initierea procedurii de vanzare a activelor si utilajelor companiei. Istoria RAFO a inceput in anul 1956, cand Guvernul comunist infiinteaza Platforma Petrochimica Borzesti, aici fiind construita si Rafinaria 1 Onesti, care procesa titei nesulfuros din tara. Dupa 1990, celebra rafinarie a ajuns pe mainile mai multor actionari romani, protagonisti ai unor imense scandaluri. In cele din urma, din 2009, este in posesia unui magnat rus, Iakov Goldovsky, care, prin firma sa Petrochemical Holding detine 96,51% din actiunile RAFO, restul de 3,48% apartinand mai multor actionari. Ultimul an in care rafinaria din judetul Bacau a mai produs motorina sau benzina a fost 2008. De atunci, compania face afaceri din vanzarea de active diverse. Cele 43 de benzinarii ale RAFO au fost vandute in anul 2009. In toamna anului trecut, actionarii RAFO Onesti au aprobat reducerea capitalului cu aproape 2 miliarde de lei, pentru a acoperi pierderile istorice si pentru a evita dizolvarea companiei. RAFO se afla intr-o situatie dificila de foarte multi ani, astfel ca reducerea capitalului a avut loc cu scopul de a compensa pierderile reportate, care se ridicau la 1,92 miliarde de lei la finele anului 2013. Acum insa, RAFO a ajuns in regretabila situatie de a fi dezmembrata si vanduta la fier vechi, in conditiile in care mai avem extrem de putine rafinarii, doar patru mai fiind in functiune din cele zece de pe vremea comunismului, si nici una cu capital integral romanesc”, a subliniat deputatul Miron Smarandache in documentul oficial trimis Ministrului Economiei. Dupa cum aflam dintr-un articol postat pe site- ul Cetateni activi, parlamentarul social-democrat l-a intrebat pe Tudose cine se face vinovat de situatia critica in care a ajuns RAFO Onesti, care este instrumentul de control aflat la dispozitia statului pentru a preveni in viitor asemenea conjuncturi economice nefericite, precum si ce se va intampla cu oamenii disponibilizati de la RAFO Onesti? In raspunsul trimis deputatului PSD Bacau, Ministrul Economiei a facut o serie de precizari importante, relatand practic ceea ce s-a intamplat cu unitatea onesteana, altadata un etalon al economiei romanesti”. Iata raspunsul Ministerului Economiei: “Prin contractul de vanzare-cumparare de actiuni nr. 10/26.10.2001 S.C. IMPERIAL OIL S.A. Bacau si CANYON SERVICOS LDA Portugalia (cumparatorii initiali) au cumparat de la A.P.A.P.S./ A.V.A.S./ A.A.A.S. un numar de 4.982.131 actiuni cu o valoare nominala de 2,5 lei, reprezentand 59,9960% din capitalul social al S.C. RAFO S.A. Onesti, judetul Bacau. La data de 25.08.2008 conducerea AAAS a aprobat incetarea monitorizarii postprivatizare a contractului de vanzare-cumparare de actiuni nr. 10/26.10.2001 privind S.C. RAFO S.A. Onesti, judetul Bacau. Prin contractul de vanzare-cumparare de actiuni nr. 7/12.04.2002 S.C. IMPERIAL OIL S.A. Bacau si CANYON SERVICOS LDA Portugalia (cumparatorii initiali) au cumparat de la A.P.A.P.S/ A.V.A.S./ A.A.A.S. un numar de 144.111.439 actiuni cu o valoare nominala de 2,5 lei, reprezentand 94,55167% din capitalul social al S.C. RAFO S.A. Onesti, existent Ia data incheierii acestui contract, provenite din conversia in actiuni a creantelor bugetare ale Ministerului Finantelor Publice (97.394.470 actiuni) si creantelor datorate Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (46.716.969 actiuni). Conducerea AAAS a aprobat la data de 28.08.2007 incetarea monitorizarii postprivatizare a contractului de vanzare-cumparare de actiuni nr. 7/12.04.2002 privind S.C. RAFO S.A. Onesti, judetul Bacau. La aceasta data, A.A.A.S. nu detine actiuni la S.C. RAFO S.A. Onesti, astfel incat nu are nicio posibilitate de a influenta direct deciziile luate la nivelul acestei companii, monitorizarea postprivatizare a contractelor de vanzare-cumparare de actiuni mentionate mai sus incetand inca din anul 2007, respectiv din anul 2008”. In ceea ce priveste litigiile avand ca parti AAAS si RAFO SA, Ministerul Economiei a facut urmatoarele precizari: “Pe rolul instantelor de judecata exista Dosarul penal nr. 28726./3/2006 – inculpati Ovidiu Tender s.a., AAAS (fosta A VAS) este parte civila, iar SC RAFO SA s-a constituit ca parte vatamata, in cazul societatii privatizate SC CAROM SA. In faza urmaririi penale, AAAS a fost informata prin adresa Parchetului General nr. 692/D/P/2005, inregistrata la AVAS cu nr. 3801/23.06.2006, ca din starea de fapt retinuta in cauza rezulta ca inculpatii Ovidiu Tender si Marian Iancu au indus in eroare AVAS (actuala AAAS) in anul 2003 in privinta indeplinirii obligatiilor de investitii tehnologice si de mediu, societatea privatizata SC CAROM SA, fiind de fapt cea care si-a platit propriile investitii. Prin aceeasi adresa, Parchetul General a solicitat AVAS (actuala AAAS) sa comunice daca se constituie parte civila, in ipoteza in care din expertiza financiar contabila, ce se administra la acea data in cauza, va rezulta vreun prejudiciu in dauna sa. Prin adresa nr. 6675/09.08.2006 AVAS (actuala AAAS) a comunicat Parchetului ca in masura in care se stabileste legatura de cauzalitate intre fapta inculpatilor si prejudiciul constatat prin raportul de expertiza efectuat in cauza, AVAS (actuala AAAS) se va constitui parte civila in procesul penal pentru echivalentul in lei al investitiilor neefectuate la SC CAROM SA si al penalitatilor pentru neefectuarea acestora, in faza judecatoreasca a fost constituit dosarul nr. 28726/3/2006 – actual 28726./3/3006 – inregistrat pe rolul Tribunalului Bucuresti – Sectia I Penala, instanta solicitand AAAS pentru termenul din 23.02.2007, daca intelege sa se constituie parte civila. In dosarul sus-mentionat figureaza in calitate de inculpati Tender Ovidiu Lucian, Iancu Alexandru Marian s.a., cercetati pentru savarsirea infractiunii de inselaciune, bancruta frauduloasa, instigare la abuz in serviciu contra intereselor persoanei, spalare de bani, constituire si apartenenta la un grup de criminalitate organizata. De asemenea, in acest dosar penal figureaza ca parte vatamata si SC RAFO SA Onesti. La termenul din judecata din 24.01.2007 s-a constituit parte civila SC CAROM SA si a aratat ca nu AVAS (actuala AAAS) este persoana prejudiciata de neefectuarea investitiilor, ci SC CAROM SA si a solicitat instantei sa puna in vedere AVAS (actuala AAAS) sa-si precizeze pozitia fata de acest aspect, avand in vedere ca pe parcursul procesului AVAS nu a aratat cu exactitate cu ce sume se constituie parte civila. La solicitarea instantei de a aduce precizari daca AVAS (actuala AAAS) se constituie parte civila, prin precizarile nr. CB/4579/16.02.2007, AVAS (actuala AAAS) a mentionat ca, avand in vedere ca raportul de expertiza contabila intocmit la solicitarea Parchetului General NU a stabilit vreun prejudiciu creat AVAS (actuala AAAS) de catre inculpati si ca AVAS (actuala AAAS) NU detine documente care sa ateste efectuarea de catre societatea privatizata SC CAROM SA a investitiilor asumate de cumparatorul SC TENDER SA prin contract, AVAS (actuala AAAS) nu se constituie parte civila in dosarul penal – urmand ca in situatia in care din cercetarea judecatoreasca se va constata neindeplinirea de catre cumparator a obligatiilor asumate prin contract, AVAS (actuala AAAS) sa solicite instantei judecatoresti competente, pe calea unei actiuni civile, obligarea acestuia la repararea prejudiciului creat prin neexecutarea contractului. Prin minuta Sentintei penale nr. 2858/16.12.2014, pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia I Penala, in dosarul nr. 28726./3/2006, raportat la calitatea procesuala a AAAS (fosta AVAS), a luat act ca institutia anterior mentionata a renuntat la actiunea civila in procesul penal (dosar nr. 28726./3/2006) si a respins ca neintemeiata actiunea civila impotriva inculpatului Basaran Kadri Mazhar si a partilor responsabile civilmente SC Tender SA si SC BKP Trading Impex SRL (dosar conexat nr. 44892/3/2011 – dosar in care AAAS, desi figura ca parte civila, nu a fost citata procedural, inaintea conexarii). Impotriva Sentintei penale nr. 2858/16.12.2014, AAAS a formulat apel, urmand a depune motivele de apel, in dosarul nr. 28726./3/2006, aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti. In consecinta, dosarul nr. 28726./3/2006 se afla in curs de solutionare”. Referitor la litigiul dintre SC RAFO SA Onesti si AAAS (fosta AVAS), Ministrul Economiei, Mihai Tudose a mentionat ca prin cererea formulata de SC RAFO SA Onesti, aceasta a solicitat obligarea AAAS si a Statului Roman – prin Ministerul Finantelor Publice, la plata in solidar a unor sume reprezentand despagubiri in baza art. 32-4 din OVG nr. 88/1997 modificata. Cauza a fost inregistrata pe rolul Tribunalului Bacau, dosar nr. 810/110/2014, care, prin Sentinta civila nr. 406/17.11.2014 (necomunicata), a declinat cauza Tribunalului Bucuresti”. Este de remarcat faptul ca Ministrul Economiei i-a explicat situatia RAFO deputatului Miron Smarandache dar din aceasta lunga “dizertatie” nimeni nu intelege mare lucru. Iar la Rafo parca este “locul unde nu se intampla nimic” si de la care onestenii si-au luat toata nadejdea de a mai vedea plecand de aici convoaiele lungi cu combustibil produs in municipiul de pe Trotus…
#3 : 14/10/2015, 16:01
#2 : 26/09/2015, 10:59
Ultima modificare: 27/09/2015, 17:33 – user
#1 : 21/09/2015, 08:21