Contorizarea individuala a apei reci ar putea fi solutia problemelor cu datoriile, situatia rau-platnicilor putand fi gestionata mult mai eficient. In municipiul Onesti, unele asociatii de proprietari au in componenta lor blocuri cu un astfel de sistem, in timp ce altele isi doresc aceasta investitie. „Este necesara contorizarea individuala. Este o investitie costisitoare, dar nu imposibil de facut. E importanta, pentru ca in caz de neplata poti opri apa doar la cei care nu platesc consumul. Nu e normal sa sufere tot blocul pentru unul sau doi rau-platnici,” considera Vasile Balan (foto), administratorul Asociatiei de proprietari nr. 43. Operatorul local, in schimb, apreciaza ca mult mai importante ar fi semnarea contractelor individuale cu consumatorii din asociatie. „CRAB are contract cu mine. La randul meu, eu am cu Asociatia de proprietari, iar asociatia nu si-a facut mai departe treaba. Asociatia ar trebui sa aiba contract cu fiecare locatar, consumator in parte, pentru a tine din scurt datoriile care se acumuleaza,” declara pentru Onesti Expres Cornel Fantana, administratorul unic al Apa Canal.
Contorizarea individuala a consumului de apa rece poate diminua debitele enorme pe care le acumuleaza in acest moment multi onesteni. Ba mai mult, ofera posibilitatea conducerii asociatiei de proprietari sa gestioneze in mod eficient situatia fiecarui locatar in parte. Sistarea furnizarii apei reci se poate aplica individual, la nivel de apartament, fapt ce ar duce la eliminarea nemultumirilor unui bloc intreg, atunci cand apa este oprita din cauza datoriilor unui consumator. „Este necesara contorizarea individuala. Este o investitie costisitoare, dar nu imposibil de facut. E importanta, pentru ca in caz de neplata poti opri apa doar la cei care nu platesc consumul. Nu e normal sa sufere tot blocul pentru unul sau doi rau-platnici,” este de parere Vasile Balan, administratorul Asociatiei de proprietari nr. 43.
Aplicarea masurii de sistare a furnizarii apei reci se face greoi si prezinta mai multe dezavantaje, atat din perspectiva consumatorilor de buna-credinta, cat si din partea operatorului local, care nu mai vinde apa. In cazul unui datornic, presedintele de asociatie poate sa actioneze in baza Legii 23/2007 si a normelor metodologice de aplicare a legii aminitite, ori, cum in general se intampla, apeleaza la Apa Canal, in vederea sistarii apei reci, pentru a opri cresterea debitului si recuperarea acestuia. „Apa Canal nu poate sa faca asa ceva, pentru ca nu are contract direct cu consumatorul. Eu nu am relatii contractuale cu locatarul. Eu am cu asociatia. Eu dau in judecata asociatia in vederea recuperarii anumitor debite, nu consumatorul. In schimb, asociatia poate sa faca o adresa la Apa Canal, prin care ne solicita sprijinul in actiunea de debransare a unui numar de apartamente pentru debite. Dar asociatia imi deschide mie usa. Eu nu pot intra pe proprietatea privata fara presedintele asociatiei,” subliniaza Fantana, administrator unic Apa Canal.
Precizam faptul ca, in baza normelor metodologice de aplicare a Legii 230/2007, art.12, proprietarii membri ai asociatiei au obligatia sa accepte accesul in apartamentul sau in spatiul propriu, cu un preaviz de 5 zile, al unui delegat al asociatiei, atunci cand este necesar si justificat sa se inspecteze, sa se repare ori sa se inlocuiasca elemente din proprietatea comuna, la care se poate avea acces numai din respectivul apartament sau spatiu. Fac exceptie cazurile de urgenta, cand accesul se poate face fara preaviz, conform prevederilor din statutul asociatiei de proprietari.
Solutia contorizarii individuale ofera posibilitatea verificarii consumului, cunoscut fiind faptul ca o serie de locatari nu declara consumul real, cel inregistrat de apometrele de apartament. Situatia poate duce la situatii cand consumul inregistrat de apometrul martor al operatorului local nu coincide cu valoarea totala a consumurilor pe bloc / asociatii, iar unele asociatii s-au confruntat cu aceasta problema. „Asa poti gestiona altfel problema apei. Avand apometrul in camera de contorizare, esti sigur ca locatarul nu umbla la apometru, e sigilat, consumul e cel real, nu mai ai probleme cu citirea,” crede Balan. „Se fura apa cu teuri inainte de masina de spalat, de WC. In felul asta nu se inchid consumurile pe asociatie. O masina consuma 2-3 m.c.. Daca ai intr-un bloc vreo cinci situatii de astea, te trezesti cu 20 m.c. ca nu se inchid consumurile,” explica Cornel Fantana.
„Asociatiile nu si-au facut mai departe treaba”
Conducerea operatorului local de furnizare a apei reci considera ca o astfel de investitie i-ar ajuta mai mult pe presedintii de asociatie, pentru a gestiona intern problema debitorilor. „Pe mine, ca societate, nu ma intereseaza foarte mult asta. Oricum, contorul de facturare este contorul de la intrare, chiar daca consumatorul si-a facut pe orizontala. Asa, asociatia poate opri apa,” declara Fantana, apreciind, in continuare, ca mult mai importanta ar fi incheierea contractelor directe intre Apa Canal si consumatori. In acest fel, problemele cu care se confrunta in acest moment asociatiile ar fi preluate de operator. „Eu am contract cu CRAB. La randul meu, eu am cu Asociatia de proprietari, iar asociatia nu si-a facut mai departe treaba. Asociatia ar trebui sa aiba contract cu fiecare locatar, consumator in parte. In baza acelui contract, presedintele poate intra in apartamentele celor care nu-si platesc consumurile ca sa verifice indexul contorului, sa sisteze apa. In cazul unui contract individual direct cu Apa Canal, atunci eu am dreptul sa verific, sa sistez apa in apartament, iar in situatia asta nu mai am nevoie de contorizarea individuala pe casa scarii. Asta era buna pentru presedintii de asociatii, sa-si gestioneze ei situatia rau-platnicilor. Noi avem contracte individuale cu consumatorii de pe Casinului, din casutele cu 4 apartamente. Avem un singur contor pe bloc, dar cu citirea din interiorul fiecarui apartament.”
Conform datelor din martie, va prezentam o situatie a primelor cinci asociatii de proprietari si valoarea debitelor pe care le au de recuperat (acumulate in 4 luni si in 2 luni).
Marius Munteanu
#1 : 27/04/2014, 16:41
Ultima modificare: 28/04/2014, 19:59 – user