Suntem reclamagii? O ducem chiar atat de prost? Ori furnizorii de servicii urmaresc doar profitul? Anul 2010 a adus un noian de reclamatii la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului. Putem insa spune cu siguranta ca suntem ignoranti, ignorati, iar doleantele noastre nu prea sunt luate in consideratie. Da, stim: avem gropi cat pentru intreaga Europa, avem caini comunitari de care nu se ocupa nimeni, furnizori de servicii care ne jecmanesc si politicieni care ne mint in fata. Dar, de ce acceptam? De ce nu ne implicam? Ne-am obisnuit ca altcineva sa ne rezolve intotdeauna problemele, sa ni se dea mura in gura. In acelasi timp, exista o categorie aparte de consumatori care au o placere sadica in a reclama existenta unor probleme. Unele reale, altele inchipuite. Si asta doar din dorinta de a face rau. Pentru ca in aceste vremuri dificile se aplica de minune principiul “sa moara vecinul si sa-mi ramana mie capra”. Bine, bine, dar daca vecinul nu are capra?! Nimeni nu neaga existenta tuturor acestor probleme, insa trebuie sa fim realisti si sa-i taxam asa cum se cuvine pe cei vinovati. Si nu trebuie sa facem altceva decat sa participam activ la viata economica si sociala a orasului. Atitudinea noastra are drept urmare o adevarata segregare. Pe de o parte suntem noi, consumatorii, de cealalta parte sunt ei, furnizorii de servicii, autoritati locale etc. Totul depinde insa de noi. Piata este una concurentiala, iar in momentul in care nu suntem satisfacuti pe deplin de anumite servicii, suntem liberi sa cautam alt furnizor. Mai trebuie sa facem si un alt lucru. Extrem de important. Sa citim cu atentie orice contract sau hartiuta pe care o semnam pentru a ne feri de eventualele neplaceri. Dar noi suntem bucurosi ca am scapat repede de birocratia absolut necesara si plecam in graba fara a sti de fapt ce am semnat. Astfel, in momentul in care vrem sa schimbam firma de telefonie fixa sau mobila, furnizorul de internet sau operatorul de cablu, constatam cu stupoare ca suntem buni de plata. Abia dupa ce vedem factura incepem sa citim contractele. Si atunci, degeaba scriem o reclamatie la protectia consumatorului, ca nimeni nu ne mai poate ajuta. De cele mai multe ori scrie negru pe alb care sunt conditiile de reziliere ale contractului si ce sume trebuie platite in diverse situatii. Asa ca, totul depinde numai de noi, de atitudinea si educatia noastra.