Starea critica a podului rutier peste Trotus de la Onesti se agraveaza cu fiecare clipa, fara ca autoritatile centrale, judetene si locale sa ia masuri hotarate, lucru ce este intristator pentru locuitorii acestui municipiu. La situatia in care podul are montat gard de protectie pentru a interzice circulatia pietonilor pe unul din trotuarele sale, in cursul zilei de 22 februarie s-a desprins o parte a balustradei si a cazut in apa Trotusului, antrenand in cadere atat conductele cat si cablurile ce traversau podul. S-a rupt si a cazut, cu tot cu gardul de protectie si o bucata mare din trotuarul deteriorat astfel ca oamenii sunt cuprinsi de groaza gandindu-se la faptul ca la acest pod se pot intampla mai multe nenorociri. Dupa ce in urma cu cateva luni autoritatile onestene au montat garduri de protectie si au efectuat mai multe marcaje pentru pietoni (podul fiind circulat de catre salariatii ce au locuri de munca in aceasta zona a Onestiului), acum, in urma desprinderii unei parti a balustradei, s-a pus un indicator rutier de interzicere a circulatiei pentru camioanele de tonaj greu, care nu este bagat in seama de soferii de autocamioane, ce trec nestingheriti, chiar cu riscul unui pericol iminent.
Nemultumirea locuitorilor municipiului Onesti dar si a celor care tranziteaza aceasta localitate pentru a ajunge la Bacau dar si la Targu Ocna, Slanic Moldova Comanesti – Miercurea Ciuc, in toate localitatile de pe valea Trotusului, ori spre Brasov, Adjud – Bucuresti, este foarte mare, indignarea fata de situatia actuala a podului fiind fara margini. “Pana unde se va duce degradarea Onestiului daca acest pod, care este un important nod rutier se darama vazand cu ochii?”, se intreaba Constantin D. (61 ani), care locuieste in zona de jos a municipiului. “Totul se trage de la dezinteres si de la lipsa de organizare, acest pod fiind subrezit de la inundatiile din anii trecuti. Acum este posibil ca sa apara gauri si pe banda de circulatie”, a mentionat Dumitru B. (39 ani). Scepticismul onestenilor pentru reabilitarea si refacerea acestui pod (lucrare ce este estimata la valoarea de 8 milioane lei, ce nu poate fi sustinuta din bugetul local al Onestiului!), este foarte mare, ei intrebandu-se “cand va fi o tragedie, o sa inceapa sa se ia masuri?”
Daca in luna noiembrie a anului trecut Marcel Ioan Bolos, Secretar de stat din Ministerul Transporturilor a confirmat, printr-o adresa trimisa Primariei Onesti, ca “la podul peste raul Trotus, de pe DN 11, se constata o stare de deteriorare avansata, impunandu-se luarea de masuri pentru punerea in siguranta a traficului”, autoritatile onestene au cautat – fara o impulsionare decisiva- sa faca tot ce au putut. Dupa ce au inaintat mai multe memorii catre Directia Regionala de Drumuri Iasi, la Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi (CNADR) si la Ministerul Transporturilor autoritatile onestene s-au adresat si parlamentarilor ce reprezinta judetul Bacau in Parlamentul Romaniei, pentru a face cunoscuta situatia critica a acestui pod. Astfel a fost cerut imperios parlamentarilor judetului Bacau sa faca demersuri pentru ca podul de peste Trotus sa fie preluat de Ministerul Transporturilor si prin emiterea unei Hotarari a Guvernului Romaniei sa fie finantata reabilitarea acestui obiectiv :”Existenta caii ferate Adjud – Ciceu duce la formarea unor masive coloane de masini, care stationeaza pe pod, de mai multe ori pe zi. Acest lucru aduce o incarcare verticala suplimentara, nefavorabila actualei stari a podului”, in memoriu subliniindu-se si faptul ca “circulatia autovehiculelor si a pietonilor este pusa permanent in pericol. Din cauza afectarii structurii de rezistenta. Vizual, se poate constata ca exista infiltratii puternice prin grinzi, cu desprinderi de beton si armatura fara acoperire de beton, hidroizolatia este degradata”. In acest apel se mai mentioneaza: “Modernizarea podului ar aduce mai multe beneficii (o dezvoltare sociala si economica mai buna, cresterea competivitatii, furnizarea de servicii), atat pentru locuitorii municipiului Onesti cat si pentru judetul Bacau”.
Trist dar adevarat!
Autoritatile onestene anunta tocmai acum cateva masuri, dupa caderea in apa Trotusului, a balustradei podului cu tot cu trotuar si cu gard de protectie. Astfel, in urma unei sedinte a Consiliului Local pentru Situatii de Urgenta Onesti s-a impus restrictionarea circulatiei rutiere la 10 km / ora pentru vehiculele cu un tonaj mai mic de 40 tone, blocarea accesului pe trotuarele pietonale, restrangerea latimii caii de rulare iar pentru vehiculele cu tonaj mai mare de 40 tone, redictionarea acestora pe rute ocolitoare. De asemenea, primarul municipiului Onesti, Nicolae Gnatiuc a solicitat luarea unor masuri alternative de catre factorii responsabili, pentru conductele de canalizare, cablurile electrice, conductele de gaz metan si pentru ca circulatia pe pod sa se desfasoare in conditii optime, avand in vedere situatia critica in care acesta se gaseste. Dupa cum se mentioneaza intr-un comunicat al Primariei Onesti, “s-a demarat, in regim de urgenta procedura de achizitie pentru elaborarea Documentelor de Avizare a Lucrarilor de Investitii necesare pentru finantarea lucrarilor de reabilitare a podului prin Programul National de Dezvoltare Locala”.
Mentionam ca acest pod a fost executat in anul 1980, el fiind preluat in administrarea Consiliului Local Onesti in anul 2012 de la Directia Regionala de Drumuri si Poduri Iasi, fara ca lucrarile de reabilitare de care avea nevoie sa fie finalizate. Podul are o lungime de 123, 55 m, latimea partii carosabile fiind de 7.8 m si a celor doua trotuare de 3 m si este tranzitat de un numar cuprins intre 12.000 si 15.000 de autovehicule zilnic. Trist este faptul ca daca la acest pod nu s-a facut nimic de ani de zile, nu a fost refacut nici “Podul Alb”, pe care circula trenurile de marfa si de calatori. Acest pod are si doua benzi pentru circulatia rutiera, ce sunt intr-o stare jalnica, dupa inundatiile din anul 2005, care au afectat foarte mult digul de protectie si un picior al podului.
Onesti Expres