“Cohorte de mitomani au fost si sunt exemple pentru elevii si tinerii de astazi. Cred ca generatia de astazi ar trebui sa stie cat de greu se castiga banii in mod cinstit”. Aceste doua afirmatii nu sunt luate dintr-o culegere de citate celebre, ele apartin unui roman care guverneaza peste banii Romaniei, este vorba de Mugur Isarescu. Ce au invatat elevii de liceu de la mitomanii din lista lui Isarescu? Sa minta, sa fraudeze examenele cu telefonul, sa alerge dupa castiguri facile. Guvernatorul Bancii Nationale mai spunea la o intanlire cu oameni de afaceri din Romania ca vinovati, responsabili de rezultatele proaste de la examenul de Bacalaureat nu sunt politicienii, ar fi prea simplu sa gasim justificari numai in politic. In conditiile in care in Parlament sunt “cohorte” de analfabeti si mitomani nu avem nicio sansa sa cerem explicatii sau sa aflam adevarul. Cert este ca 100.000 de elevi au primit un Respins la examenul maturitatii din 2011. Din punct de vedere uman putem intelege tristetea acestor copii, a familiilor, putem varsa o galeata nationala de lacrimi, insa nu ajuta la nimic. Stiam o zicala (nu-i mai retin provenienta geografica) in care un parinte isi croia zdravan plodul din dotare. Intrebat de vecini ce boacana a mai facut, omul, linistit, a spus ca niciuna. Atunci, mirati, oamenii l-au intrebat de ce il croieste daca nu a facut nimic. Raspunsul este pilduitor: ce rost ar mai avea corectia dupa ce copilul ar fi facut ceva ce nu intra in normele lui de conduita. Ne dam cu fruntea de pereti, cautam vinovati in afara noastra, aruncam anateme asupra profesorilor, asupra sistemului pentru notele de 1, 2, 3, 4 si 5 obtinute la materii care au fost in orarul scolar din clasa intai si pana in clasa a XII-a. Un elev, din cei peste 60 care au avut media 10 la Bacalaureat, spunea ca ar fi fost suficient sa fii prezent la ore pentru a trece peste asa-zisa dificultate a subiectelor. Sa fii prezent la ore! Curioasa si inexplicabila este opinia unor parinti, care au acuzat exigenta comisiilor de organizare si supraveghere, dar si prezenta camerelor video montate in unele sali unde s-au sustinut examenele, ceea ce presupune ca in anii anteriori au avut loc fraude la care toti au inchis ochii. Este pagubos sa gandim in acest mod. Statul cheltuie niste bani pentru ca elevii sa invete carte, ca sunt putini sau multi este o alta problema: misiunea elevului este sa studieze, sa citeasca, sa invete, nu sa umble aiurea prin parcuri sau baruri in timpul orele de curs. Profesorii se plang ca au salarii mici, insa adevarul este ca nu sunt asa mici dupa cat incearca sa-si justifice neputinta din clasa, iar parintii au uitat ca au si ei responsabilitati in educatia copiilor. Daca vom arunca vina de la unul la altul ne vom trezi ca si la anul si peste 10 ani rezultatele vor la fel, daca nu mai proaste. Mugur Isarescu vorbea de modele, eu zic ca modelele sunt in familie, unde, cred, parintii castiga greu banii, altii au ramas someri, multi nu au venituri suficiente. Nu sunt motive sa mananci dimineata, la pranz si seara matematica, fizica si chimia? De rezultatele voastre depinde viitorul copiilor vostri. V-ati gandit vreodata? De notele elevilor care au terminat liceul astazi depinde soarta tarii in urmatorii ani. O analiza la rece ar scoate la iveala carente care vin din gimnaziu, din modul de repartizare in licee, din seriozitatea si exigenta profesorilor si responsabilitatea parintilor. Doar 4 din 10 elevi au trecut examenul maturitatii, mai au o sansa – putini ce-i drept – la toamna, insa sunt slabe sperante. Am invatat ce trebuia din acest soc, din acest dus rece. Cohortele de mitomani nu au niciun rol in toata aceasta ecuatie, necunoscuta din ecuatie trebuie cautata in inima si sufletul fiecaruia dintre cei care nu au trecut examenul.