„Apa nu vine din cer!” Asta este justificarea CRAB pentru tariful mare la apa, acuzat de populatie. Reprezentantii Companiei de Apa, prezenti la Targu Ocna, recunosc cu jumatate de gura problemele create consumatorilor casnici si firmelor, dand vina pe retelele vechi si pe furturi pentru pierderile din sistem, respectiv 72% pentru ianuarie 2014. Petre Haineala, director general adjunct CRAB: „Desi in general am reusit sa furnizam apa de calitate si continuu, pentru unii beneficiari, in anumite perioade, dar foarte scurte, am creat un oarecare disconfort.” Ce omit cei de la Companie sa precizeze e faptul ca intarzierea derularii lucrarilor de extindere a infrastructurii de canalizare in Bacau si Targu Ocna, cea mai mare investitie a Companiei, peste 94 milioane lei, pune in pericol proiectul, iar nefinalizarea lui in termenul stabilit, adica 31.12.2015, obliga CRAB sa termine investitia pe cheltuiala proprie, deci pe banii tuturor bacauanilor. Desi licitatia a fost finalizata, nici pana in acest moment nu se cunoaste constructorul.
Investitiile Companiei Regionale de Apa se lasa asteptate in Targu Ocna. Mai mult, acestea sunt puse de Ministerul Mediului in lista proiectelor cu risc de nefinalizare. Orasul statiune si municipiul Bacau sunt beneficiarele celui mai mare proiect de investitii, in valoare de 94.375.375 lei, care presupune extinderea infrastructurii de canalizare. Licitatia s-a incheiat, dar nu a fost semnat nici un contract de lucrari.
Avand in vedere faptul ca contractul a fost lansat in SEAP in 16 ianuarie 2013, iar conform fisei de date a achizitiei durata contractului e de 27 luni de la data atribuirii, rezulta clar ca proiectul „Extindere infrastructura de canalizare in Bacau si Targu Ocna” se va finaliza ulterior datei de 31.12.2015, precizeaza Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice, Directia Generala AM POS Mediu, in adresa 145.625/30.01.2014.
In cazul in care constructorul nu termina lucrarile pana la termenul stabilit, respectiv 31 decembrie 2015, CRAB va fi nevoita sa finalizeze investitia pe cheltuiala proprie, subliniaza AM POS Mediu. Cheltuiala proprie inseamna, eventual, fonduri de la Consiliul Judetean Bacau ori contractarea unui alt credit, bani care vor fi decontati de locuitorii judetului, prin majorarea tarifului la apa.
CRAB: „Apa nu vine din cer!”
Locuitorii din Targu Ocna, prin intermediul reprezentantului lor, s-au plans directorilor de la CRAB invitati la sedinta de Consiliu Local. „La Targu Ocna apa vine prin cadere, pe cand la Buhusi apa este pompata si repompata. De ce este acelasi pret?” intreaba Marius Bucur. Raspunsul directorului general adjunct Petre Haineala a incercat sa lamureasca audienta: „Apa nu vine din cer! La statia de tratare lucreaza 60 de oameni. Sistemul ala consuma energie. Apa aia este cumparata, platim Apelor Romane atat redeventa, cat si prestatia pe care o fac Apele Romane de a ne retine apa in baraj. CRAB gestioneaza apa din baraj 8 km pana la Caraboaia, iar de acolo o potabilizam si o transportam pe cele doua ramuri principale,” explica acesta, neoferind, totusi, un raspuns. Sunt anumite costuri pentru transportarea, tratarea si furnizarea apei potabile in orasul Buhusi si alte costuri pentru locuitorii din Targu Ocna, Onesti sau Darmanesti.
Apa murdara si intrerupta
Asigurarea continua si calitatea apei sunt cele doua obiective ale Companiei Regionale de Apa Bacau. De acestea se leaga si cele mai mari nemultumiri ale locuitorilor si firmelor din orasul statiune Targu Ocna. „Cand sunt avarii in zona Comanesti, Darmanesti, Dofteana, apa potabila ajunge la robinetele noastre dupa 10, 15, 20 minute. Apa continua si de calitate nu avem, si asta cam in tot orasul Targu Ocna. In afara de cloraminarea de la Caraboaia, noi nu mai beneficiem de alta tratare chimica a apei, pentru ca magistrala Caraboaia – Onesti nu trece prin statia de filtrare de la Tisesti,” acuza Marius Bucur, reprezentantul cartierelor Poieni, Pacuri, Mosoare.
Petre Haineala raspunde cu promisiuni: „Avem doua, trei probleme cu care ne confruntam si pe care incercam sa le rezolvam. Am preluat sistemul cu greutatile sale. A existat si efortul autoritatii locale de a schimba si de a extinde reteaua de apa si de canalizare, dar inca mai exista o mare parte din retea care este mai veche si din cauza careia se realizeaza pierderi foarte importante. Banuiesc ca mai sunt si ceva sustrageri. In ianuarie, am introdus in sistem 130.000 m.c. apa si am facturat 36 000 m.c.. Asta este realitatea. 72% pierderi. Suntem in faza in care am solicitat niste oferte pentru achizitionarea unui grup de pompare si realizarea unei automatizari in zona Valcele pentru consumatorii care sunt in amonte de rezervor. Stim si ca am produs necazuri in mediul urban, pentru ca nu am readus la starea initiala carosabilul si spatiile verzi, dar cum se zvanta un pic vom purcede la a repara gaurile pe care le-am facut.”
„Ultima clorinare se face la statia de la Caraboaia, iar ea tine pana la Onesti. La Targu Ocna, apa are in mod cert clor. Controale se fac constant si nu e nevoie de o reclorinare, cum se face la Onesti. Clorinarea nu este continua. Se face doar cand analizele spun ca este nevoie,” explica Adriana Ivasciuc, director economic CRAB.
Subliniem faptul ca am incercat sa obtinem un punct de vedere oficial din partea CRAB pe problematica precizata de Ministerul Mediului, respectiv contractele cu risc de nefinalizare din cadrul proiectului „Extindere infrastructura de canalizare in Bacau si Targu Ocna”, insa atat directorul general Razvan Gaina, cat si directorul general adjunct Petre Haineala nu au raspuns solicitarilor Onesti Expres.
Marius Munteanu
#1 : 17/03/2014, 10:12
Ultima modificare: 18/03/2014, 08:17 – user